Midis-Minimes : Nicolas Deletaille speelt Zoltán Kodály

Nicolas DeletailleVan 19 tot 28 juli grasduint het Midis-Minimes festival in het weidse repertoire voor cello : composities van barok tot 20ste eeuw worden toevertrouwd aan vooraanstaande uitvoerders. Uit het 20ste eeuwse repertoire wordt deze week gekozen voor werk van Zoltán Kodály (dinsdag), Anton Webern (donderdag) en Gaspar Cassadó, Paul Hindemith en Sergei Prokofiev (vrijdag).

Zoltán Kodály (1882-1967) is een spilfiguur van de Hongaarse 20e eeuw. Hij staat vooral bekend om zijn grondige onderzoek naar de volksmuziek. In het gezelschap van Béla Bartòk doorkruiste hij het Hongaarse, Transsylvaanse en Roemeense platteland, op zoek naar de bronnen van de muzikale folklore. Vanuit zijn passie voor een grotendeels mondelinge traditie wijdde Kodály vele jaren aan de studie van dit repertoire, door het op te tekenen, te repertoriëren en te publiceren.

In tegenstelling tot het oeuvre van Bartòk is dat van Kodály zeker niet revolutionair te noemen. Wel slaagde Kodály erin om de klassieke vormschema’s toe te passen op de meest verscheidene, volks geïnspireerde melodieën. Dit spontane en authentieke bronnenmateriaal en de impressionistische inslag die hij van Debussy had geërfd, geven Kodály’s oeuvre een bijzonder persoonlijke charme.

De Sonate op. 8 dateert uit 1915 en getuigt van een verrassende compositorische vrijheid. In de loop van de drie delen lijkt het muzikale discours alle vormelijke aspecten te overstijgen: het kabbelt ongeremd voort, even natuurlijk als een improvisatie. Dankzij de opvallend heldere opbouw geeft de muzikale inhoud een krachtige en bondige indruk. De muzikale cellen worden herhaald en gewijzigd volgens een cyclisch systeem, als een ononderbroken variatie. Daaraan heeft deze compositie haar mooie homogeniteit te danken. In het tweede deel neemt ditzelfde werkprocédé de gedaante aan van een cavatine: het stuk draait rond zijn eigen as, in concentrische cirkels die bezwerend werken en een intense sfeer creëren. De finale is een duivels, dansant rondo met afwisselend rapsodische en sarcastische trekjes. De briljante instrumentale schriftuur is erg virtuoos opgevat en doet een beroep op technische nieuwigheden die in die tijd alleen door een uitmuntende solist konden worden uitgevoerd. Daarnaast speelt Kodály nog met het timbre van de cello, door het instrument de ene keer in de huid van een harp te laten kruipen, een andere keer in dat van een cymbaal, een doedelzak of een volledig zigeunerensemble. Globaal gezien getuigt deze schriftuur van een grote verbeeldingskracht.

Programma:
Zoltán Kodály , Sonate voor cello solo, op.8
Nicolas Deletaille, cello

Tijd en plaats van het gebeuren

Midis-Minimes : Nicolas Deletaille
Dinsdag 25 juli om 12.15 u
Miniemenkerk
Miniemenstraat 62
1000 Brussel

Meer info : www.midis-minimes.be en Zoltan Kodály home page
Bron: Midis-Minimes, tekst Claude Jottrand <!– Soledad voit le jour en 1995 par la rencontre de cinq jeunes musiciens tous en possession d'une solide formation classique. Liés par l'harmonie régnant au sein du groupe et séduits par l'œuvre d'Astor Piazzolla, ils se spécialisent dans l'interprétation du Tango Nuevo. Accordéon/Bandonéon, Violon, piano, guitare et contrebasse constituent l’effectif du groupe.

L’originalité de cette formation et sa personnalité suscitent l’intérêt de plusieurs compositeurs d’aujourd’hui comme Frédéric Devreese, Alberto Iglesias, Daniel Capelletti,… et amènent également les musiciens du groupe à la création de leurs propres arrangements colorés par leurs influences diverses. Cette approche actuelle emmène Soledad sur le chemin tracé par Piazzolla et ouvre de nouvelles perspectives musicales.

L’interprétation du groupe a très rapidement obtenu les faveurs des salles. Lauréat de différents concours de musique de chambre en Belgique et à l’étranger, c’est sur les scènes des plus grandes salles et festivals internationaux que l’on retrouve Soledad aujourd’hui, comme le Palais des Beaux-Arts de Bruxelles, le Suntory Hall de Tokyo, le Grand auditorium du Palais des festivals à Cannes (Victoires de la Musique 2002), Flagey à Bruxelles, le Festival de La Roque d’ Anthéron en France, l’Euromeet jazz…

Lors d’un de leurs concerts au Palais des Beaux-Arts de Bruxelles en avril 2000, ils rencontrent Martha Argerich. Celle-ci les invite alors à se produire avec elle sur différentes scènes internationales.

En janvier 2002, Soledad clôture la cérémonie des Victoires de la Musique Classique en direct sur France 3. En décembre 2002, le groupe reçoit un "Choc de l’année" du Monde de la Musique pour son premier album, Soledad, paru chez Virgin Classics.

En 2003, leur deuxième album sort chez Virgin Classics au titre évocateur de Del Diablo.

Des concerts sont actuellement en projet en Belgique, en France, en Egypte, en Suisse, au Canada, au Japon, en Tunisie, aux Etats-Unis…

–>

Extra : The Kodaly Music Education Institute of Australia biedt, naast heel wat interessante informatie uiteraard, een overzicht van de belangrijke Kodaly-websites.