CD review : Hao-Fu Zhang : Qin-Xiao (Cypres records)

Tussen het concertgeweld van de afgelopen weken (maanden) en voor de storm van het nieuwe seizoen in volle hevigheid losbarst, wil ik even enkele enkele cd’reviews van onder het stof halen. Ze werden me enige tijd geleden bezorgd door Wim Daeleman – geen onbekende op de Klara-forums, zie o.a.de discussie ‘ De snobs van de avant garde‘ – en verdienen de volle aandacht, vandaar dat ik ze bij voorkeur publiceer in een ietwat rustiger periode.

CD review : Hao-Fu Zhang : Qin-Xiao (Label : Cypres records)

Hao-Fu Zhang is een componist van chinese afkomst (geboren in Xian, de oude keizerlijke hoofdstad van China) en reeds sinds meerdere jaren hier in België verblijvend. Het Danel kwartet speelt magistraal twee van zijn kwartetten (het 2de en het 3de) en een kwintet (met als naam ‘Qin-Xiao’). Dit laatste werk, waarin we ook de klarinettist Jean Michel Charlierhoren ontstond uit de vriendschap van de componist met de vertolkers en geeft ook zijn naam aan de cd.

Deze muziek is genuanceerd, boeiend, geïnspireerd, vol van prachtige klanken, heel gevoelvol. De cd zelf heeft een ereplaats in mijn discotheekje. Zelf weet ik niet goed wat ik nog moet bijvoegen bij wat Philippe Terseleer zeer helder in het boekje bij de cd over zowel de componist, de werken als de uitvoerders schrijft. Hij situeert onder meer duidelijk de componist in de ruimte en tijd van zijn afkomst (de chinese beschaving) en zijn tweede thuis, Europa. De bespreking van de werken is erg bevattelijk. Tenslotte is er genoeg plaats voorzien om de uitvoerders voor te stellen (als dit nog zou moeten). Het boekje bevat een goede vertaling (door Jeroen De Keyser) in het nederlands, wat een niet te versmaden pluspunt is.

Het Danel-kwartet, dat niet erg lang geleden een integrale van de strijkkwartetten van Sjostakovich heeft opgenomen, die zonder blozen naast de beste versies kan staan (oa door het Borodin Kwartet), benadert mijns inziens hier samen met Jean Michel Charlier de perfectie. De intensiteit en de beleving van de muziek wordt nooit losgelaten.

Het is maandagmorgen, 12 juni, een prachtige zonnige dag. Ik schrijf dit tekstje in ons tuintje met op de achtergrond deze muziek. Met de muziek samen hoor ik ook het zingen van de vogels. Het is best mogelijk dat dit niet de ideale omstandigheden zijn waarin de componist zich zijn muziek heeft voorgesteld. Toch kan ik niet anders zeggen dan dat beide klankwerelden – zonder complimentair te zijn – elkaar wonderwel aanvullen en verrijken. Inderdaad, ondanks de enorme intensiteit die men in Zhang’s muziek ervaart en het boeiend vertellen ervan, dringt deze muziek zich niet verpletterend op. Ik zie dit als een kwaliteit van grote menselijkheid, een expressiviteit in bescheidenheid.

Het is hedendaagse muziek, heel zeker, met inbegrip van het gehele klankidioom, dat men zich hierbij kan voorstellen. De componist heeft deze taal kunnen integreren in een taal van grote spirituele kracht en verfijning, zonder ook maar het in het minst toe te geven aan enige vorm van retrograde uitdrukking. Kortom, uitstekende muziek !

Componist : Hao-Fu ZHANG (1952°, Xian, China)

Uitvoerders :
Jean-Michel Charlier clarinet, bass clarinet