Oorgetuige : het mysterie ontrafeld

Wie is ‘oorgetuige’? Die vraag kwam reeds enkele malen – al dan niet rechtstreeks – in mijn mailbox terecht. Om alle mogelijke wilde geruchten en speculaties eens en voorgoed uit de wereld te helpen , wil ik het volgende over mezelf kwijt: beroepshalve ben ik webredacteur bij Skynet, van nature een cultureel-artistiek adhd’er met een passie voor muziek en internet. Heb intussen de leeftijd bereikt waarop menig persoon in een midlife crisis zou kunnen belanden, maar wegens geen tijd laat ik dit vat vol ongemakken met plezier aan mij voorbij gaan. Tussen de talrijke concerten door vul ik mijn avond- en nachtelijke uren met vinger-en andere oefeningen op de piano. Meer persoonlijke gegevens ga ik hier niet voor iedereen te grabbel gooien. Geïnteresseerden en andere curieuzeneuzen kunnen mij altijd contacteren via e-mail .

Kristel Vastenavont, aka Oorgetuige

6 Antwoorden op “Oorgetuige : het mysterie ontrafeld”

  1. Beste Kristel,
    Via de website van Klara kwam ik op jouw blog terecht – ziet er tof uit. Ik wil je gewoon op de hoogte brengen van het bestaan van Capella di Voce, een koor dat zich toelegt op hedendaagse muziek. We zitten een beetje in lijn van het Goeyvaerts Consort. Ik stuur je bij deze de persberichten van onze twee komende concerten. Mocht je ze willen publiceren op jouw blog, dat mag altijd natuurlijk. Onze website gaat vandaag ook online, dus daar kun je ook eens kijken http://www.capelladivoce.be.
    Mocht je meer info willen over een of ander concert, mag je uiteraard ook altijd contact opnemen.
    Beste groeten,
    Katelijne

    Persbericht
    “HERONTDEKKING VAN DE WAANZIN”,
    27/08/2006 in Deurne

    Muziek van Pink Floyd, in een uitgelezen bezetting
    Pink Floyd is de rockgroep uit de jaren 70 die het muzikale experiment nooit uit de weg is gegaan. In 1970 bracht de groep de lp ‘Atom Heart Mother’ uit. Daarop stonden uitgesponnen, lyrische composities en zwaar georkestreerde instrumentale melodieën. Met die lp had Pink Floyd had de stap gezet naar de symfonische rock. Met muzikale experimenten die zo ver gingen dat ze naadloos aansloten bij de klassieke avant-gardemuziek.
    Niets is te gek
    Jelle Stassyns transcribeerde Pink Floyds muziek voor ensemble en koor. Eind augustus staat er dus een instrumentaal ensemble op de planken (het HERMESensemble, met een ruime strijkersbezetting) en Capella di Voce. Tegelijk komt er ook een opvallende portie sampling bij, door Briskey (Gert Keunen). En wie weet herhaalt er wel iemand de oorspronkelijke gimmick van popgroep Pink Floyd: een eitje bakken op het podium, want alles kan op een podium, toch?
    Het openluchttheater Rivierenhof in Deurne biedt een schitterend decor voor deze productie.

    Uitvoerders:
    HERMESensemble
    Capella di Voce
    Koen Kessels, dirigent
    Gert Keunen, sampling
    Waar en wanneer?
    Zondag 27 augustus 2006, 21 uur
    Openluchttheater Rivierenhof, Turnhoutsebaan 232 in Deurne
    Zie ook http://www.openluchttheater.be
    T 070/222 192
    VVK € 18 (+1.5) – Kassa € 22

    Persbericht
    “GREGORIAANS GEÏNSPIREERD”
    8/10/2006, Heist-op-den-Berg

    Back to the roots
    Capella di Voce legt zich toe op hedendaagse, vernieuwende koormuziek. Maar om hedendaags en vernieuwend te zijn, is het ook belangrijk zijn klassiekers te kennen. Gregoriaanse muziek bijvoorbeeld.
    In de Westerse muziek is samen zingen begonnen met (religieuze) teksten die niet zo maar werden uitgesproken, maar wel op een melodie gedeclameerd. Dat alles opdat de tekst de juiste klemtonen en de gepaste aandacht zou krijgen.
    Gregoriaanse melodieën zijn eeuwen lang uitgevoerd en behoren inmiddels tot een collectief muzikaal geheugen. Een rijke erfenis, waarmee heel wat hedendaagse componisten aan de slag zijn gegaan, elk op zijn manier. Sommige componisten hernemen letterlijk de tekst en de melodie uit het Gregoriaans en bewerken dat materiaal tot een versie voor vier stemmen, anderen hernemen enkel een frase als commentaar voor een nieuw stuk, nog anderen citeren herkenbare toonafstanden uit Gregoriaanse muziek.
    Capella di Voce brengt werk van Bikkembergs, Duruflé, Claesen, Van der Roost, Tas, Nees en Geysen. Als extra werk is er de compositie van Jean-Paul Byloo, winnaar van de compositiewedstrijd van Wendungen vzw.
    Het concert is een organisatie van het Festival van Vlaanderen, afdeling Mechelen.
    Uitvoerders
    Capella di Voce
    o.l.v. Kurt Bikkembergs
    Waar en wanneer?
    Zondag 8 oktober 2006, 20.30 uur
    C.C. Zwaneberg, Heist-op-den-Berg
    Zie ook http://www.festivalvanvlaanderen.be
    T 015/25 07 70
    € 12.50 (korting: € 11.50, € 11, € 9.50)
    E info@zwaneberg.be

  2. beste, via de website van Comav http://www.comav.be ben ik terecht gekomen op deze blog. Wat een weblog en dan nog over hedendaagse klassieke muziek, zo goed en informatief opgezet. Vanaf nu volg ik het. Graag werk ik mee aan dit fenomeen. Neem gerust contact.
    Groeten, Ludo

  3. Ik ontdekte je blog tijdens een zoektocht naar informatie over “Dedicatio VI”, het plichtwerk van Kris Defoort voor de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano.

    Een interessant blog, boordevol informatie met een persoonlijke toets. Ik ga “Oorgetuige” zeker aanraden als referentiepunt bij mijn collega’s in de bibliotheek waar ik werk.

  4. Enkele dagen geleden vroeg men mij via Brechtje Roos om wat info op te sturen over het concert in Arte-Falco in Antwerpen. ( 1 juli)
    Dat je alles zo fijn en degelijk verwerkte op zo een korte tijd is prettig.
    Vandaag heb ik dit alles ontdekt.
    In het vervolg steek ik eerst mijn licht op bij jou – de andere informatiekanalen zullen dan maar wat moeten wachten – of wie weet : ik kan ze misschien gewoonweg uitschakelen?
    Hartelijk,
    ww.

  5. dag oorgetuige,
    in oktober speelt ‘zvezdoliki’ (een ensemble voor kamermuziek in ingewone bezettingen) een interessant programma in de serie kamermuziekconcerten van de kon. piet staut kring .
    zou het mogelijk zijn hierover op deze blog enige info over het programma en ensemble te plaatsen ?
    hartelijke groet,
    oriana dierinck

Reacties zijn gesloten.