Hold your horses : ChampdActions ‘Opera de Trash’ in première in deSingel

Hold Your Horses In Hold Your Horses lappen Serge Verstockt en Champdaction alle conventies en regels vrolijk aan hun laars. Ongehoorzaamheid – in eerste instantie tegen zichzelf en tegen de opera – bepaalt de vorm van hun ‘grand opéra de trash’. Het onderscheid tussen actes en en tractes vervaagt, tussen virtualiteit en realiteit, toeschouwer en uitvoerder, tussen techniek en ecologie ook, binnen en buiten, aardse lichamelijkheid en utopische abstractie, ernst en trash. Omdat ook begin en eind vervagen in de ‘grand opéra aperta’, lijken de ouvertures mekaar op te volgen. Reeds vorig jaar begon de voorstelling bijna ongemerkt met performances in de fietserstunnel onder de Schelde. En net als bij de beruchte Brusselse opvoering van De Stomme van Portici in augustus 1830 zou het wel eens kunnen dat het opgehitste publiek reeds voor het eind van de voorstelling de straat wordt opgestuurd…

Met ‘De Stomme van Portici’ schreef Daniel Auber de eerste ‘grand opéra’. Na een opvoering ervan in 1830 brak de Belgische Revolutie uit. Kan en wil een componist in België vandaag met een nieuwe opera nog een dergelijke maatschappelijk effect bereiken? Het is slechts één van de vele vragen die Serge Verstockt en ChampdAction zich in hun opera Hold Your Horses stellen. Welk groot verhaal kan een opera vandaag uitdragen, nu het neoliberalisme de laatste overheersende ideologie lijkt te zijn, met alle ecologische, sociale en politieke gevolgen van dien. Vooruitgang werd synoniem voor ‘meer succes, meer financiële macht, meer winst’. Hold your horses! Wacht eens even. Zo kan het niet verder! In Hold Your Horses lappen Verstockt en ChampdAction alle conventies en regels vrolijk aan hun laars. Ongehoorzaamheid – in eerste instantie tegen zichzelf en tegen de opera -– bepaalt er de vorm van. Civil disobedience is het thema. De aan conventies gebonden burgerlijke ‘grand opéra’ explodeert in Hold Your Horses tot een ‘grand opéra aperta’ in 27 actes en entractes. Naar analogie met het ‘Schuim’ uit de Sferen-Trilogie van Peter Sloterdijk, vervaagt het onderscheid er tussen actes en entractes, tussen virtualiteit en realiteit, toeschouwer en uitvoerder, binnen en buiten, begin en eind, tussen ernst en trash.

Op de ‘Place de l’Opéra de Trash’ botsen virtuele en reële ruimte, bedrijf en entr’acte, fictieve en feitelijke identiteit. Stemmen, klanken, geluiden, kreten, bevelen, gemurmel en gezang ontspringen aan de ruis van technologie en ecologie, dictatuur en democratie. Dat is het uitgangspunt van ‘Hold your Horses’: de brute confrontatie met een fragmentarische wereld die balanceert tussen virtualiteit en realiteit.

Op het libretto, vrij naar de ‘198 Methods of Nonviolent Action’ van Gene Sharp, flirten assemblages van natuur en cultuur met diva’s en avatars. “A horse! A horse! My kingdom for a horse!”, roept koning Richard III hopeloos. “Kifaya!” (Genoeg!) is het voorlopige antwoord van de Arabische lente, door gsm-opnames verspreid. Grote idolen en verhalen eindigen tragisch in flashnieuws, terwijl de gewone mens in DIY zichzelf tot held monteert en virtuele sterren adoreert. De moraal van het verhaal? Kwetsbaarheid heerst wanneer de antagonismen van het leven de kunst van de code in de opera doorbreken. ChampdActions ‘Grand Opéra’ is gedoemd tot een ‘Opera de Trash’.

Tijd en plaats van het gebeuren :

Serge Verstockt & Champdaction : Hold your Horses
Woensdag 22 en donderdag 23 mei 2013, telkens om 20.00 u
(inleiding door Mark Delaere om 19.15 u)
deSingel – Antwerpen
Desguinlei 25
2018 Antwerpen

Meer info : www.desingel.be, www.operaxxi.be en www.champdaction.be

In het najaar – op donderdag 3 oktober 2013 – is deze voorstelling ook te gast in Concertgebouw Brugge

Extra :
Serge verstockt op www.champdaction.be, www.matrix-new-music.be en youtube

Elders op Oorgetuige :
Vier wereldpremières en een jongerenproductie tijdens Opera XXI, 9/05/2013
Performance Serge Verstockt ter voorbereiding van opera ‘Hold Your Horses’ in fietserstunnel onder de Schelde in Antwerpen, 28/11/2012