Courtisane concerten met hoog performance gehalte

Phill Niblock 'Movement of people working' De concertenreeks – samengesteld door (K-RAA-K)3 – speelt helemaal in op de beleving. Het idee ‘audiovisuele concerten’ is opengetrokken naar concerten met een hoog performance-gehalte.
 


Vanavond om 21.00 u wordt de aftrap gegeven met Phill Niblock en Thomas Ankersmit.
De 72-jarige Phill Niblock is de perfecte belichaming van de audiovisuele kunstenaar. Als muzikant stond hij aan de wieg van het Amerikaanse minimalisme, maar hij ontwikkelde zich ook tot een getalenteerde documentairemaker. Live gaan beide elementen hand in hand: Niblock wil de luisteraar onderdompelen, hen het geheel op een intuïtieve manier laten ervaren.
Niblock wordt vergezeld door de Nederlandse saxofonist Thomas Ankersmit, die ons met zijn altsaxofoon op ongekend en radicaal sonorisch grondgebied brengt.

Vrijdag – eveneens om 21.00 u – is het dan de beurt aan de psychedelische folk van Es en de energieke jazz-clash van Supersilent.
Het Noorse Supersilent omschrijft het eigen geluid het liefst als “no-man’s-land-music”, een toepasselijke term voor de clash tussen jazz, elektronica, ambient en hedendaagse compositie.
Es of de Fin Sami Sänpäkkila is de spilfiguur in de bloeiende hedendaagse Finse folk- en improvisatiescene.

Zaterdag in de vooravond – 18.00 u – brengt FM3 een ultraminimale set met de Buddha Machines
Het Chinese duo FM3 maakt reeds enige tijd furore met deze mysterieuze maar onweerstaanbare anti-iPod: een kleine goedkope speaker met een volumeknop en 9 ambient loopjes om tussen te kiezen.

En als afsluiter zondag om 18.00 u kun je genieten van de bizarre performance van de voormalige sounddesigner van Nokia, momenteel aan het werk onder de naam Goodiepal.
I am MTV, quiz shows, Queen and Microsoft on the inside, or at least I am a product of that. My music represents the rise of New Europe, and I hope it speaks a language of origin, big companies, expanding, computing, banishment, and fatal numbness“, stelt deze Deense fantast.

Meer info over deze concerten : Courtisane, Vooruit en (K-RAA-K)3

Courtisane op volle toeren

De vijfde editie van het Courtisane Festival palmt opnieuw het Gentse Kunstencentrum Vooruit in en laat geen vierkante meter onbenut om kortfilm- en videoprogramma’s, concerten, performances en tentoonstellingen te bundelen in een programma dat sterk buiten de lijntjes van een traditioneel kortfilmfestival kleurt.

Courtisane combineert hedendaags met actueel historisch werk en zoekt de raakpunten met muziek, performance en beeldende kunst op. (K-RAA-K)3, platform voor avontuurlijke popmuziek, stelt een reeks van unieke concerten en performances samen. En voor de gelegenheid presenteert Fricties, het platform voor mediakunst binnen Vooruit, een residentie van Avatar, het Canadese mediakunstencollectief.

Courtisane Festival voor kortfilm, video en nieuwe media
19 – 23 april 2006
Vooruit Gent
Een coproductie van Courtisane, Vooruit en (K-RAA-K)3

Charlemagne Palestine en the Syncopated Elevators Legacy

Charlemagne Palestine Charlemagne Palestine behoort tot de eerste generatie componisten die aan de wieg van het Amerikaanse minimalisme stond. Samen met o.a. Terry Riley, Tony Conrad, Steve Reich en La Monte Young speelt hij een cruciale rol in de ontwikkeling van wat pas later een bijzonder invloedrijke muzikale strekking zou blijken. Palestine werd vooral bekend door zijn extreem fysische, minimale performances.
Met zicht op zee kan je genieten van zijn fantastisch pianospel. Hij verkent alle mogelijkheden van het instrument, de ruimte en het publiek met zeer intense concerten die dicht bij trance aanleunen.

Brusselaar Cédric Stevens is een vaste waarde binnen de elektronicascène. Onder het pseudoniem Acid Kirk werd hij een veelgevraagde DJ in het acid- en technomilieu. Hij is medeoprichter van het Elfcut label en maakt deel uit van bwp collective, psychonauts en Phlegm. Met SYNCOPATED ELEVATORS LEGACY verkent hij abstracte elektronische texturen, noisy jazz, psychedelische ambient en musique concrète.
 
Wanneer :  Zondag 16 april om 16.00u
Waar:        Droge Coo,  Zeedijk, Rotonde Oost , 8400 Oostende


Meer info bij Cultuurdienst Oostende en (K-RAA-K)3

Elektro-akoestisch koncert in Logos op woensdag 12 april

Pei-Yu Shi Logos ging op zoek naar de recentste elektro-akoestische werken. Niet alleen vanuit een tiental Europese landen maar ook uit de VS, Canada, Taiwan en Australië stroomden de inzendingen binnen. Op dit koncert is een eerste selektie te horen met zowel elektro-akoestische als audiovisuele stukken met video. Kristof Lauwers staat in voor de spatialisatie over 10 luidsprekers.
 


Op het programma:

Elsa Justel “Un regard sur la ville” (audiovisueel) 2004
The city becomes a fantastic world when the images reflected on its surfaces change its reality.
Bovenstaand motto heeft Elsa Justel geïnspireerd tot het maken van het audiovisuele werk “Un regard sur la ville”. Ze fotografeerde talloze huizenramen uit Parijs en omgeving en stelde er een kortfilm mee samen die gekombineerd wordt met samples van glasgeluiden en omgevingsgeluiden van de stad.

Bret Battey “cMatrix10” (audiovisueel)
In “cMatrix10” zijn geluidspartikels voortdurend in beweging en nemen ze verschillende vormen aan: de ene keer als een dichte massa, de andere keer als vloeiende lijnen. Geen enkele toestand is echter stabiel, alles verandert. Transformaties komen en gaan en we zien ze als tijdelijke manifestaties van een onderliggend proces dat aan de oppervlakte komt.

Antonio Ferreira “A romance of rust” (audio) 2004
Roest kan beschouwd worden als een metafoor van de tijd. Zoals ijzer mettertijd vergaat tot roest, zo vergaat een muziekstuk tot wat flarden melodie of ritme in ons geheugen. In deze kompositie worden gespeeld met de verwachtingen van de luisteraar versus de struktuur die de komponist in een stuk legt.

Mario Verandi “klang-film” (audiovisueel) 2005
“Klang-Film” verkent het samenspel tussen klank en beeld, hoe ze op elkaar inspelen of met elkaar botsen. De vraag luidt hierbij: hoe kan een bepaalde muzikale frase de waarneming van een beeld beïnvloeden en omgekeerd ?

Pei-Yu Shi & Nina Vogel “Burning thoughts (audiovisueel)
In Burning Thoughts zijn tijd en plaats onlosmakelijk met elkaar verbonden. De beelden lijken op het eerste zicht een herkenbare werkelijkheid op te roepen, maar in de loop van de film krijgen ze een nieuwe betekenis doordat de plaats en de ermee verbonden personages in een nieuwe kontekst of ander tijdsperspektief worden geplaatst (wat o.a gesuggereerd wordt door bijvoorbeeld afwisseling van kleur- en zwartwitbeelden). Die idee wordt ook doorgetrokken naar de muziek.

Meer info op www.logosfoundation.org

Matteuspassie van Norbert Rosseau

Het Goeyvaerts Consort wil vooral het 20ste eeuwse vocale repertoire laten horen.
Op zondag 9 april 2006 brengen ze – naar goede jaarlijkse gewoonte – de Matteuspassie van de Gentse componist Norbert Rosseau (1907 – 1975).
Rosseau was een van de eerste componisten in Vlaanderen die dodecafonische componeermethode gebruikte (wel pas eind jaren ’40) en elektronische en concrete muziek componeerde.

RSS feeds : Muziekcentrum Vlaanderen en Kwadratuur.be

De automatische nieuwsberichten in de linkerkolom van deze blog zijn afkomstig van Muziekcentrum Vlaanderen en van Kwadratuur.be.

Muziekcentrum Vlaanderen
Het Muziekcentrum Vlaanderen is het officieel steunpunt voor de professionele muzieksector in Vlaanderen. Het centrum werd opgericht in het kader van het Muziekdecreet van 1998 van de Vlaamse gemeenschap. Het is een onafhankelijke organisatie, gevestigd in het centrum van Brussel. Het Muziekcentrum Vlaanderen werkt op vier grote terreinen:

  1. Informatie over en voor de muzieksector
  2. Begeleiding en ondersteuning van de muzieksector
  3. Overleg met en over de muzieksector
  4. Acties & campagnes rond professioneel muziektalent uit Vlaanderen

Kwadratuur.be

Hoe komt het dat veel kwaliteitsvolle muziek onbekend blijft bij een breed publiek? Waarom houden mensen de knip op de beurs voor muziek die ze niet kennen? Zij vonden het antwoord op deze vragen in de volkswijsheid: “Onbekend is onbemind.” Er bestaat namelijk wel degelijk een breed publiek voor minder bekende genres en artiesten, alleen wordt dat publiek tot nu toe nog nergens specifiek aangesproken. Dat is waar Kwadratuur.be zich voor wil engageren: de muziekwereld – van klassiek over jazz tot metal – toegankelijker maken voor een niet-gespecialiseerd publiek.
De invulling daarvan verloopt via een zeer uitgesproken profiel: gratis full audio tracks en heldere cd-besprekingen die zich niet alleen richten tot insiders, maar natuurlijk biedt Kwadratuur.be ook meer: een handige concertagenda, een overzicht van interessante radioprogramma’s, een bespreking van enkele muziekmagazines en een maandelijkse focus op enkele actuele artiesten. Dit alles met slechts één doel, nl. de drempel tot de niet altijd even toegankelijke muziekwereld proberen te verlagen.


Kwadratuur.be

Idil Biret speelt Ligeti en Chopin

György Ligeti Op vrijdag 7 april brengt de Turkse pianiste Idil Biret 5 Etudes uit Boek 1 en 2 van Ligeti en 12 Etudes (op. 25) van Chopin .
Chopin verkent in deze etudes onmiskenbaar de grenzen van wat pianistiek mogelijk is, óók in harmonisch opzicht. De technische uitdagingen zijn zo groot, dat het niet bepaald meevalt om ook de soms verborgen poëzie eruit te lichten.
Wat zal ik zeggen van de twee delen Etudes op. 10 en op. 25 “, zo schrijft Louis Kentner, “Niet alleen vormen zij nog steeds een onmisbaar bestanddeel van het repertoire van iedere zichzelf respecterende pianist die het concertpodium reeds bereikt, (…). Nooit is er een zo volmaakte combinatie van atletiek en esthetica tot stand gebracht. Het is alsof technische oefeningen hier juist gebruikt worden om gevoelens uit te drukken, of omgekeerd, alsof gevoelens uitgedrukt worden met het doel ledematen, vingers en natuurlijk ook de geest te sterken; schijnbaar een uitzichtloze onderneming, maar met welk succes werd hij hier voltooid….. Door ons in de Etudes van Chopin te verdiepen, kunnen wij leren dat “virtuositeit” geen slechte bijsmaak hoeft te hebben.” (Louis Kentner, “Piano”, uitg. Naarden Strengholt, cop. 1977 , p.174-175).

György Ligeti is zowat de belangrijkste componist uit de tweede helft van de twintigste eeuw, en met zijn concertetudes (Boek I, 1985, en Boek II, 1988 – 1993) zet hij de traditie van Chopin verder.
Ligeti bereikt in zijn etudes een synthese van vernieuwde pianotechniek, volksmuziek uit Oost-Europa, Afrikaanse polyritmiek en muzikale ideeën uit het verre Oosten. Ook de invloed van Conlon Nancarrow’s Etudes voor player piano is duidelijk merkbaar. Ligeti zal echter nooit invloeden illustreren, maar ze verteren, verwerken en omzetten in een eigen muziektaal.
De langste van Ligeti’s Etudes duurt amper iets meer dan vijf minuten, maar deze composities zijn wel, stuk voor stuk, een statement.

Meer info op www.handelsbeurs.be

Grafische elementen

Vooreerst een woordje uitleg bij de grafisch elementen op deze site.
De foto rechts bovenaan op de topbanner is genomen tijdens een van de opvoeringen van Re:activ::, een reactieve compositie van pianist/componist Paul Craenen voor drie uitvoerders, piano, luidsprekers, microfoons en tape speedvariatie.

Als achtergrond voor de titel heb ik de partituur gebruikt van John Cage’s ‘Vaiations II’. Die bestaat uit 11 transparanten, waarvan 6 met op elk een lijnstuk en 5 met op elk een punt. De lijnstukken staan voor verschillende parameters zoals duur, timbre, frequentie etc. Aantal performers en instrumentatie zijn vrij.

De afbeelding links is een fragment uit de 200 pagina’s tellende partituur van ‘Treatise’ van Cornelius Cardew. ‘Treatise’ is enerzijds wellicht het grootste en meest uitgebreide werk op gebied van het muzikaal grafisme, en anderzijds wellicht ook het meest extreme in dit genre, omdat er geen enkel woord commentaar of ook maar enige speelaanwijzingen bijhoren. Cardew heeft 4 jaar (van 1963 tot 1967) aan dit stuk gewerkt.
Het ‘muzieknootje’ bij de titel van elk bericht is eveneens afkomstig uit deze partituur (zie bijgaande foto).

 Welkom

“Het spectrum van hedendaagse muziek, ook vaak ‘nieuwe muziek’ genoemd, is boeiend en stilaan vindt in het concertleven een inburgering van deze muziek plaats. Dit is vooral te danken aan de vele excellente muziekensembles die voor de hedendaagse muziek op de barricade stonden en staan, de concertorganisatoren met zin voor vernieuwing en de cd-labels die het aandurven tegen de stroom op te roeien.
 

Beter zou ik het zelf niet kunnen verwoorden, vandaar deze tekst van Mariepaule Wouters van Muziekcentrum Vlaanderen als introductie.
Oorgetuige legt beide oren te luisteren en brengt geregeld verslag uit.

Veel lees- en vooral veel luisterplezier !